جستجو
فیلتر ها
بستن

قله جانستون تیر 91

برنامه : قله جانستون منطقه : شمال شرق تهران، منطقه فشم و روستای آبنیک تاریخ اجرای برنامه : جمعه 2/4/1391 تعداد هم نوردان : 12 نفر سرپرست : آقای ارسلان قلی پور

QR-Code

قله جانستون:

قله جانستون با ارتفاع 3950 متر در شمال شرق تهران، منطقه فشم و روستای آبنیک واقع شده است. ارتفاع این قله را برخی منابع 4100 متر نیز گفته اند ولی با بررسی چند نقشه و ارتفاع سنجی با GPRS، ارتفاع 3933 متر برای این قله ثبت گردید. در مورد علت انتخاب این نام برای این قله اطلاعات دقیقی در دست نیست. به روایتـی اولین صعـود کننده این قله یک تبعـه خارجـی به نام John Ston بـوده است و روایتی دیگـر سخت بـودن صعـود این قله و وجـود صخـره های سنگی در اطـراف آن را دلیـل انتخاب این نـام می داند و آن را به جان ستان تعبیر می کند.

بررسی توپوگرافی:

یکی از زیباترین منـاطق در البرز مرکزی دشت جانستـون اسـت، ایـن دشـت با ارتفاع متوسط 2850 متر توسط چند قله احاطه شده که قله جانستون در شمال این دشت واقع میباشد. روستای آبنیک با ارتفاع تقریبی 2400 متر از سطح دریا در جنوب دشت جانستون واقع میباشد. قله جانستون واقع در ناحیه کوهستانی البرز مرکزی، از جنوب به دره آب نیک، از شمال به بخشی از دره رودخانه لار، از شرق توسط یک خط الراس مرتفع به قله خرسنگ و از غرب توسط گردنه و قله وزوا به قلل برج و خلنو متصل می گردد.

مسیر های صعود:

1_ مسیر جنوبی، مسیر نرمال صعود این قله است. در انتهای دشت، از سمت چپ غار بیوک آقا شروع شده، سپس با تراورس به سمت غرب، از روی گرده ای که از میان سنگ ها و صخره ها و برف چال های فصلی می گذرد، به قله منتهی می شود.

2_ مسیر شرقی، از مسیر یال زمستانی که بعد از گذر از تنگ آبنیک و ابتدای دشت جاستون شروع می شود.

3_ مسیر غربی، که از همان دره شرقی انتهای دشت (مسیر صعود به خرسنگ) بوده و مسیری طولانی است.

مسیرهای دسترسی:

بزرگراه شهید بابایی – جاده لشگرک (تابلو لشگرک – لواسان) – میدان قائم – جاده فشم – میدان فشم – به سمت زایگان و گرمابدر – روستای آبنیک.

چشمه های مسیر:

1. ابتدای دشت جانستون 2. نیمه مسیر دشت با لوله و آب انبار 3. چشمه های پائین غار بیوک آقا (شاید فصلی باشند)

گزارش برنامه:

برنامه این هفته گروه کوهنوردان جوان به تاریخ 02/04/1391 صعود به قله جانستون بود. طبق هماهنگی های به عمل آمده در ساعت 5:10 از زیر پل عابر پیاده سر نوری حرکت کردیم و جمعا با پیوستن باقی اعضا، گروه 12 نفری ما ادامه ی مسیر می دهد . مسیر را از اتوبان بابایی تا میدان قائم (دو راهی لواسان-فشم) که حدود 7 کیلومتر و از میدان قائم تا میدان فشم 15 کیلومتر می باشد را پیمودیم. از میدان فشم به سمت زایگان (سمت راست) که حرکت میکنیم و پس از 12 کیلومتر (بعد از زایگان و قبل از گرمابدر) به تابلوی روستای آبنیک رسیدیم. از سر جاده تا روستا حدود 500 متر هست. میتوانید خودروی خود را همان ابتدای روستا پارک کرده و پیاده روی را شروع کنید و یا از داخل روستا و پس از عبور از دو پل به خیابانی میرسید که تابلوی جانستان دارد. خیابان جانستان یک جاده خاکی ماشین رو بطول حدود 3 کیلومتر هست که از کنار رودخانه عبور میکند. میتوانید این جاده را تا انتها با ماشین رفته و در یک جای مناسب خودروی خود را پارک کنید. در ساعت 7:34 از مینی بوس پیاده شدیم که در ارتفاع 2503 متری قرار داشت. مسیر پس از عبور از رودخانه ادامه می یابد که از میان باغ های سر سبز عبور میکند. با عبور از مسیر بالای رودخانه ادامه ی مسیر می دهیم به طوری که همواره رودخانه در سمت راست ما قرار گیرد. کمی جلوتر به تراورسی می رسیم که به بالای قله ی فرعی که مشرف به دشت جانستون می باشد می رسیم. در بالای آن لوله های آب وجود دارد که دارای سوراخهایی می باشند که می توان از آن استفاده کرد، البته جلوتر هم چشمه های وجود دارند که می توان از آنها برای نوشیدن استفاده کرد. از اینجا به بعد تا گوسفند سرا مسیر پاکوب با شیب خیلی ملایم است. بعد از حدود 30 دقیقه به مسیر چشمه ای می رسیم که دارای سکو جهت اسکان و یا استراحت می باشد و محل مناسبی برای صرف صبحانه می باشد. ولی طبق برنامه ریزی قبلی محل صبحانه در کنار چشمه ی غار بیوک بود. در ساعت 8:57 به گوسفند سرا می رسیم که از روی رودخانه هم عبور می کنیم و بعد از آن در ساعت 9:05 دقیقه به چشمه می رسیم و همانجا صبحانه می خوریم. اینجا محلی است که مسیر صعود به قله ی خرسنگ و جانستون جدا می شود و غار بیوک در فاصله 5 دقیقه ای آن قرار دارد. در ساعت 10 به سمت غار بیوک حرکت می کنیم و پس از عبور از سمت راست آن مسیر پاکوب را ادامه می دهیم. در ساعت 10:38 به چشمه ی فصلی برمی خوریم که از زیر یخچالها عبور می کند که قله در سمت راست ما قرار داشت. در اینجا با هماهنگی با سرپرست گروه، 4 نفر از اعضا از سمت چپ حرکت می کنند و باقی به ادامه مسیر از روی یخچالها می پردازند که مسیر سخت و خطرناکی بود چرا که در زیر آن جریان آب قرار داشت و مسیرهای خاکی نیز به دلیل سنگریزهای لغزنده غیرقابل عبور بودند. با احتیاط از قسمت های کناری که احتمال جریان آب کمتر بود شروع به حرکت بر روی یخچال کردیم تا به انتهای یخچالها رسیدیم. در ساعت 11:45 منتظر باقی اعضای گروه شدیم و با توجه به احتمال گم کردن مسیر، قرار شد همه ی اعضای گروه به هم بپیوندند که در اینجا دو تن از اعضای گروه با هماهنگی از گروه جدا شدند و مسیر رفت 4 نفری اعضا را به عنوان مسیر برگشت انتخاب کردند و باقی اعضا به ادامه ی مسیر پرداختند. مسیر انتخابی GPS سمت چپ مسیری بود که گروه 4 نفری ما از آن عبور کرده بودند که با کشیدن از روی یال و عبور از زین اسبی سمت چپ قله، صعود می کرد، ولی مسیر ما به صورت میانبر و از نزدیکهای دامنه ی قله ی اصلی صورت گرفت. قابل ذکر است که مسیرهای موجود کمی گمراه کننده هستند و باید حتما از دستگاههای جهت یاب و یا اعضای باتجربه کمک گرفت. به هر صورت مسیر انتخابی ما کاملا میان بر و دارای شیب تند و پاکوب نشده بود. بالاخره در ساعت 14:05 اعضای 10 نفری گروه کوهنوردان جوان اسلامشهر به قله ی جانستون صعود موفقیت آمیز خود را انجام دادند. به علت وجود ابرهای مشکوک و وزش بادهای سرد و سردی هوا، بعد از 10 دقیقه استراحت و گرفتن عکس یادگاری به سمت پایین حرکت کردیم. بعد از نیم ساعت بارش برف پراکنده شروع می شود که در پایین به باران های پراکنده منتهی می شود و بعد از حدود 1 ساعت کلا قطع می گردد. مسیر برگشت را از همان مسیر رفت 4 نفری اعضا پی گرفتیم و در ساعت 16:35 به همان چشمه ای رسیدیم که برای صرف صبحانه ایستاده بودیم و برای صرف نهار همانجا ماندیم. چند نفر از اعضا که در مسیر برگشت دارای مشکل شده بودند هنوز نرسیده بودند که تا ساعت 18:07 در همانجا منتظرشان شدیم. با رسیدن آنها حرکت را ادامه دادیم و در ساعت 19:32 اولین گروه و در ساعت 19:55 آخرین اعضای گروه به محل پارک ماشین رسیدند که 2 نفری هم که از گروه جدا شده بودند همانجا بودند. هم زمان با رسیدن آخرین فرد گروه باران شدیدی شروع به باریدن گرفت که با خراب شدن ماشین مصادف شد. همنورد همیشگی و راننده ی گروه با تلاش خود در هوای بارانی موفق شد ماشین را در ساعت 20 حرکت دهد و به سمت خانه حرکت کنیم و در ساعت 12 شب به اسلامشهر رسیدیم.

در کل با توجه به آماری که GPS یکی از اعضا نشان داد، با توجه به میان بر رفتن،1424 متر ارتفاع گرفتیم که مسافتی برابر 8.4 کیلومتر رفت و برگشت بود که 6 ساعت و 35 دقیقه ی آن را در حال حرکت و 6 ساعت آن را بدون حرکت ( شامل ایستادن های ثانیه ای) بودیم.