جستجو
فیلتر ها
بستن

قله علم کوه _ سیاه سنگ ها مرداد 91

برنامه : علم کوه ( سیاه سنگها ) منطقه : مازندارن - کلاردشت - رودبارک تاریخ اجرای برنامه : شنبه - یکشنبه - دوشنبه - 28/29/30/5/1391 تعداد هم نوردان : 6 نفر سرپرست : آقای مهدی فرهنگ

QR-Code

علم‌کوه نام کوهی با ارتفاع قله ۴۸۵۰ متر است که در منطقه تخت سلیمان، استان مازندران واقع شده‌است. قله علم کوه پس از دماوند دومین قله مرتفع ایران به شمار می‌رود. بیشتر شهرت این قله به خاطر دیواره‌ایست که در دامنه شمالی آن واقع است و دارای فنی‌ترین و سخت‌ترین مسیرهای سنگنوردی و دیواره‌نوردی در ایران است. این دیواره در ایران، جایگاهی مانند کی۲ در جهان را داراست.

منطقه تخت سلیمان ( علم کوه ) واقع در مرکز سلسله جبال البرز و رشته کوه های تخت سلیمان قرار گرفته و قسمت بزرگی از آن تحت عنوان البرز غربی محسوب می گردد. این ناحیه بزرگ کوهستانی با داشتن حدود تقریبی160 قله بالای 4000 متر از شمال به سواحل دریای مازندران و از شرق به دره رودخانه کرج چالوس و از غرب به منطقه الموت و سه هزار و از جنوب به منطقه طالقان محدود می گردد. یخچال‌ها، برفچال‌ها و دیواره‌های این منطقه از جلمه مشهورترین ارتفاعات ایران و آشنا برای کوهنوردان خارجی است. این منطقه از شمال به شهرهای چالوس، سلمانشهر، تنکابن و مناطق جنگلی، از جناح شرقی محاط به دره رودخانه چالوس و از جناح غربی محدود به دره بزرگ سه هزار و بالاخره از جنوب و جنوب غربی به دره‌های طالقان و الموت منتهی می‌گردد.

رودبارک و کلاردشت نزدیکترین شهرها به این منطقه در استان مازندران هستند. پراچان و طالقان نزدیکترین شهرها به این منطقه در استان تهران هستند. از جبهه شمالی این کوه مشرف به کلاردشت و در جبهه جنوبی نیز این کوه مشرف به طالقان است.

در اينجا برخی از مشخصات و ويژگی های منطقه تخت سليمان و علم کوه آمده است :

يخچال ها : هفت خوان – سرچال – پاتخت – علم چال – خرسان – مرجيکش – چالون

رودخانه ها : سرد آبرود – پراچان – ناريان – الموت رود – گرمارود – ازارود

ديواره ها : علم کوه – مناره – تخت سليمان – خرسان – هفت خوان - ديواره غربی

پناهگاه ها و جانپناه ها : پناهگاه سرچال – جانپناه سياه سنگ – جانپناه خرسان – جانپناه گردونکوه – قرارگاه (هتل) فدراسيون در رودبارک

گزارش برنامه:

طبق برنامه ریزی قبلی و انتخاب 10 نفر از اعضای گروه کوهنوردان جوان اسلامشهر، در روز جمعه 27/05/1391 حرکت آغاز می‎گردد. در ساعت 9 صبح با حضور اعضا از سر نوری اسلامشهر حرکت آغاز شد و با سوار کردن 2 نفر از اعضا در مسیر ادامه یافت. در ابتدا به سمت جاده چالوس حرکت کردیم ولی به علت ترافیک سنگین جاده و با رای گیری از تمامی اعضا، مسیر را به سمت اتوبان قزوین _ رشت تغییر دادیم. در فاصله ی 20 کیلومتری بعد از عوارضی قزوین _ رشت، جهت صرف ناهار به جاده‎ی خاکی سمت راست اتوبان رفتیم که تعدادی از خانواده‎ها هم به علت وجود درختان و چشمه‎ای که قبلا آب داشت! در آنجا حضور داشتند. مدت زمان صرف غذا حدود 35 دقیقه از ساعت 14:40 بود. با ادامه‎ی مسیر به سمت جاده‎ی عباس آباد به میدان کلاردشت رسیدیم. میدان اصلی را به سمت راست ادامه دادیم تا در ساعت 23:15 دقیقه به محل فدراسیون واقع در روستای رودبارک رسیدیم. قابل ذکر است به علت نبودن مغازه در اطراف قرارگاه جدید، خوراکی‎ها و نوشیدنی‎های مورد نیاز از مغازه‎های همانجا تهیه شد. داخل فدراسیون به ازای هر نفر مبلغی گرفتند تا اجازه دهند در آنجا شام را صرف کنیم و از امکانات آشپزخانه آن جهت گرم کردن غذا و شستن ظرف‎ها استفاده کنیم. علاوه بر آن امکان اسکان در اتاق های طبقه‎ی بالا نیز وجود داشت ولی به خاطر صرفه جویی در وقت بعد از صرف شام به سمت محل قرارگاه جدید حرکت کردیم. جاده‎ی خاکی مسیر بدون علائم راهنما باعث گم کردن مسیر شد و با کمک چند تن از اهالی توانستیم راه را پیدا کنیم. به دستور سرپرست گروه آقای داود رضایی بدون انجام هر کار اضافی، کیسه خوابها را از کوله خارج کرده و بلافاصله در ساعت 1:30 شب در قسمت ایوان فدراسیون به خواب رفتیم. قابل ذکر است که دربهای ورودی را به علت استراحت سایر کوهنوردان بسته بودند و همین امر باعث شد تا در قسمت بیرونی بمانیم. به هر حال هوا خیلی خوب بود و اصلا نیازی به چادر زدن نبود. قابل ذکر است که ارتفاع آنجا 2210 متر ثبت گردید.

در ساعت 6 صبح روز شنبه بیدار شدیم و وسایل مورد نیاز را داخل کوله های خود قرار داده و هر دو نفر یک چادر را برای شب مانی برداشتند و در ساعت 7:20 حرکت به سمت پناهگاه سرچال را آغاز کردیم. ابتدای مسیر از بالای پناهگاه شروع می‎شد که از کنار رودخانه و مسیر ماشین رو ادامه می‎یافت. نیم ساعت بعد به تابلوی سرچال می‎رسیم که در سمت چپ آن یک پل چوبی وجود داشت که با عبور از پل به مسیر پاکوب ادامه دادیم و بعد از 10 دقیقه دوباره به پل چوبی دیگری می‎رسیم که از آن عبور می کنیم. قابل ذکر است که مسیر سمت راست تابلو نیز به همین جا می رسید ولی به علت ریزش قسمتی از مسیر، نامطلوب به نظر می‎رسد. در طول مسیر تا پناهگاه سرچال،چشمه‎های فراوانی وجود دارد و لازم نیست که آب زیادی با خود حمل کنیم. در ساعت 9:10 دقیقه به سنگ کشتی در ارتفاع 2715 متری که ‎سنگ بزرگی است با چشمه‎ی آب می‎رسیم. به علت وجود سایه، مکان مناسبی برای صرف صبحانه می‎باشد. بعد از حدود 55 دقیقه و صرف صبحانه دوباره به مسیر ادامه می‎دهیم. بعد از طی مسیر در ساعت 11:45 به چشمه‎ی آبی می‎رسیم که توسط لوله‎ی آب به درون ظرفی هدایت می‎شود که مخصوص آب خوردن حیوانات باربر مسیر می‎باشد که با استراحت 20 دقیقه‎ای همراه می‎شود و دوباره با ادامه‎ی مسیر در ساعت 13:50 به پناهگاه سرچال در ارتفاع 3717 می‎رسیم. کل مسیر دارای شیب نسبتا ملایمی است و تا پناهگاه دارای مسیر راحتی می باشد. در پناهگاه تخت‎های دو طبقه‎ی متعددی وجود دارد که می‎توان برای استراحت شبانه از آنها استفاده نمود. همچنین دارای سرویس بهداشتی و یک لوله‎ی آب چشمه و یک لوله‎ی آب برف می‎باشد که می‎توان جهت شستشو و آشامیدن از آنها استفاده نمود. منظره‎ی سمت شهر کلاردشت دارای زیبایی‎های خاص خود بود که با آمدن ابرهای بالای شهر زیبایی آن چند برابر می‎شد و تابیدن نور خورشید در حال غروب، منظره‎ی زیبایی را پدید ‎آورد. طبق برنامه ریزی قبلی در ساعت 15:45 دقیقه، چهار نفر از اعضا جهت صعود از مسیر گرده ‎آلمان‎ها عازم علم چال شدند تا شب را پای گرده سر کنند و صبح زود برای صعود حرکت کنند. 6 نفر دیگر اعضا با استراحت و آماده کردن کوله‎ی حمله شب را همانجا استراحت می‎کنند.

روز یکشنبه ساعت 4:30 بیدار شدیم و بعد از صرف صبحانه و آماده شدن در ساعت 5:30 حرکت را آغاز می‎کنیم. مسیر تا علم چال پاکوب و در کل مسیر در جاهای مختلف، سنگ چین برای راهنمایی وجود دارد. در ساعت 7:20 و حتی 15 دقیقه‎ی بعد از آن به چشمه‎هایی برمی‎خوریم که حاصل آب شدن برف‎ها و شاید هم یخچال‎های 18 هزارساله‎ی منطقه است. در ساعت 7:40 به پای گردنه سیاه سنگها می‎رسیم که در روبرو قله‎ی میان سه چال وجود دارد و در سمت چپ قله‎ی سیاه سنگها وجود دارد که می‎بایست آن را صعود می‎کردیم. مسیر پاکوب آن شن اسکی است و گروهی که جلوتر از ما بود از آن مسیر صعود می‎کرد که با تشخیص سرپرست گروه، یخچال را تا بالا صعود زدیم تا در ساعت 8:40 دقیقه پای قله سیاه سنگها رسیدیم. از اینجا به بعد در جاهای بسیاری دست به سنگ می‎شدیم که همین امر باعث کندی حرکت و همچنین پرخطر شدن آن می‎شود. در قسمتی هم سیم بوکسل جهت حمایت وجود دارد که کمک شایانی می‎کند. قابل ذکر است که در این مسیر نیز وجود سنگ چینهای بسیار، کمک شایانی به یافتن مسیر بهتر و نزدیکتر می‎کند. به هر حال قله را می‎بایست صعود کرد تا در آنطرف آن به جانپناه سیاه سنگها برسیم که این امر در ساعت 10:35 به وقوع می‎پیوندد. در اینجا به دلیل نداشتن اطلاع کافی از مسیر و همچنین اطمینان به گروه جلویی، مسیر بالایی را انتخاب کردیم که مسیر شن اسکی و سختی داشت و به سوی قله شاخک می رفت و همه ی مسیر کاملأ ریزشی بود. حتما باید از مسیر پایینی حرکت کرد و شاخک را از پایین دور زد تا به مسیر تلاقی حصارچال و سیاه سنگها رسید. به هر حال با انتخاب مسیر نادرست وقت زیادی از دست رفت که در همین حین با گروهی که از مسیر گرده صعود زده بودند در مسیر برگشت‎شان مواجه شدیم که با تصمیم آنها دو نفر از اعضا از روی تیغه‎ی کناری شاخک صعود زدند و دیگران از مسیر اصلی راهی شدند. قابل ذکر است که به علت ریزش سنگهای ناشی از حرکت گروه جلویی شرایط خطرناکی را پدید آمده بود. به هر حال 4 نفر از اعضا به محل تلاقی دو مسیر بالا و پایین پای شاخک برگشتند و پس از استراحت کوتاهی به سمت قله حرکت کردیم و بعد از حدود 55 دقیقه در ساعت 13:50 دقیقه به قله رسیدیم.بعد گرفتن عکس یادگاری همچنین به علت بد شدن هوا سریع به سمت پایین از مسیر آمده حرکت کردیم. در مسیر برگشت نیز جاهای خطرناکی وجود دارد که می‎بایست حتما با طناب حمایت از آنها پایین آمد. به هر حال در ساعت 19:40 به پناهگاه رسیدیم و بعد از استراحت و خوردن شام، استراحت کردیم تا صبح فردایش به سمت پایین حرکت کنیم. مسیر برگشت از سیاه سنگها مسیر فوقگزارش برنامه قلعه علم کوه ، قله عمل کوه ، گرده آلمانها