جستجو
فیلتر ها
بستن

قله علم کوه از دو جبهه گرده آلمانها و سیاه سنگها مرداد 93

منطقه: کلاردشت _ مازندران تاریخ اجرای برنامه: 1393/05/08,09,10 تعداد همنوردان: 19 نفر سرپرست کل برنامه : آقای داود رضایی سرپرست مسیر گرده آلمانها : آقای رجبعلی بهمنی سرپرست مسیر سیاه سنگها : آقای ارسلان قلی پور

QR-Code

علم‌کوه نام کوهی با ارتفاع قله ۴۸۵۰ متر است که در منطقهٔ تخت سلیمان در استان مازندران واقع شده‌است. قلّهٔ علم کوه پس از دماوند دوّمین قلهٔ مرتفع ایران به شمار می‌رود. بیشتر شهرت این قله به خاطر دیواره‌ایست که در دامنهٔ شمالی آن واقع است و دارای فنّی‌ترین و سخت‌ترین مسیرهای سنگ‌نوردی و دیواره‌نوردی در ایران است. این دیواره در ایران، جایگاهی مانند کی۲ در جهان را داراست.

علم‌کوه در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهر کلاردشت و در استان مازندران قرار گرفته‌است. کلاردشت نزدیک‌ترین شهر استان مازندران به این منطقه و پراچان و طالقان نزدیکترین شهرها در استان تهران به علم‌کوه هستند. از جبههٔ شمالی این کوه مشرف به کلاردشت و در جبهه جنوبی نیز این کوه مشرف به طالقان است.

برنامه صعود به قله علم كوه از 2 مسير و با حضور تعداد متقاضیان شرکت کننده از هفته ها پيش شروع و با تلاش جمعي و مثال زدني بيش از 19 نفر به پايان رسيد. از ماه ها قبل دغدغه هاي گوناگون اجراي اين برنامه فکر ما را مشغول کرده بود. يكي از اولين مشكلات اين بود كه تعداد كساني كه مي خواستند از مسیر گرده صعود کنند مشکل تجهیزات و آمادگی جسمانی داشتند که بحمدالله رفع شد بنابراين معيار شركت در برنامه را حضور در تمرينات منظم وسط هفته و برنامه هاي آماده سازي قرار داديم وظيفه دشواري كه سرپرستان برنامه به خوبي از عهده آن برآمدند. هفته هاي آخر قبل از برنامه دلهره ها چند برابر شد، وقتي لوازم و تجهيزات مورد نياز برنامه مخصوصا ديواره را مهیا کردیم خیال ها راحت شد.

تداركات قبل از سفر با همكاري تقريبا همه بچه ها انجام مي شود. طبق جلسه آخری که با آقایان رضایی و قلی پور داشتیم ساعت حرکت را سه شنبه ساعت 11 شب قرار دادیم و قرار بر آن شد که همگی باید سر نوری حاضر می شدیم، چون کوله ها رو یکجا باید بالای مینی بوس می بستیم. خلاصه حرکت کردیم و اول مسیر کمی خلوت نشون میداد ولی بعد با ترافیک سنگین روبرو شدیم، بطوری که ماشینها رو وسط جاده خاموش می کردند و می خوابیدند. ترافیک همه را کلافه کرده بود اما علم كوه نه آن است كه به اشارتي آمده و به اشارتي ز كفم بربايند. بالاخره ساعت 11 صبح یعنی با 6 ساعت تاخیر به پناهگاه وندارین که ارتفاع 2226 متر نشان مي دهد رسیدیم و پس از پارک مینی بوس سریع کوله ها رو بستیم و دور هم جمع شدیم و آقای رضایی نکته های لازم را برای دو مسیر متذکر شدند و حرکت خود را به سوی پناهگاه سرچال آغاز کردیم. پس از یک کوهپیمایی فشرده 5 ساعته با کوله های سنگین در ساعت 19 به پناهگاه سرچال در ارتفاع 3850 متر مي رسيم. كنار پناهگاه دکلی کار گذاشته شده که آنتن دهی موبايل را آسان مینماید. ليست نهايي 19 نفره است، که قرار شد تعداد 8 نفر از این گروه از مسیر گرده و 11 نفر از مسیر سیا سنگها صعود کنند. در طول مسیر خبرهای ضد و نقیضی به گوش می رسید مبنی براینکه کوه ریزش کرده، ترافیک بسیار سنگین است و یخ و برف بسیار زیاد است و همین حرفها کمی فکر بچه ها رو مشغول کرده بود و بالاخره یکی از بچه های اراک کمی خیال ما را از بابت صعود راحت کرد و به ما امید صعود داد.

پنج شنبه پركار ما شروع شده است. ساعت 5 در تاريكي پيش از صبح به راه مي افتيم. باتوجه به زمان کمی که داریم زمان استراحت ها را کم کردیم و فقط به منظور کم و زیاد کردن لباس و تناول تنقلات به مدت 5 دقیقه توقف میکنیم. پس از 2 ساعت راهپیمایی و درساعت 7 صبح به منطقه علم چال میرسیم و برای صعود از هم دیگر جدا میشویم که حدود یک ساعت و نیم در مسیر سنگهای بزرگ و متحرک حرکت کردیم و در زیر تیغه های شانه کوه که مسیری ریزشی می باشد آقای رضایی که جلودار بودند دچار حادثه شدند و چند متری سقوط کردند. اینجا بود که دوبیتی بابا طاهر یادمان آمد: (شو تاریک و سنگستان و مو مست، قدح از دست مو افتاد و نشکست. نگه دارنده اش نیکو نگه داشت، وگر نه صد قدح نفتاده بشکست.) مسیر گرده بدلیل سقوط و مصدومیت شدید سرپرست برنامه و ترافیک بیش از اندازه مسیر و همچنین زمان اندک برای ادامه مسیر متاسفانه از صعود به قله باز ماندیم و بچه های مسیر سیا سنگها نیز بدلیل شلوغ بودن مسیر و خطر پرتاب سنگ از طرف نفرات بالا دست و نداشتن زمان کافی برای صعود متاسفانه از صعود قله منصرف شدند و پس از یک ساعت فرود به هم رسیدیم و به سوی پناهگاه حرکت کردیم. پس از صرف نهار کوله ها رو بستیم و حرکت کردیم و غروب پنج شنبه به پای مینی بوس رسیدیم.

اعضای شرکت کننده در برنامه:

آقایان :1-کریم جعفری 2- امیرآرزه 3- ارسلان قلی پور 4- افشین ثقفی 5- حسن صحرایی 6 – محمود ثقفی 7- جعفر کمال نیا 8- احمد آرزه 9- بهروز عسگری 10- پرویز قلی پور 11- قاسم محمدنژاد 12- یحیی شکری 13- داود رضایی 14- حبیب غریبی 15- رجبعلی بهمنی 16- علی لک 17 –اصغر محمدی و خانمها مشعشعی و خنجری