جستجو
فیلتر ها
بستن

قله پیارو اشترانکوه آذر 93

برنامه: قله پیارو اشترانکوه منطقه: ازنا_ لرستان تاریخ اجرای برنامه: 1393/09/21,22 تعداد همنوردان: 11 نفر سرپرست: آقای مجتبی موگویی

QR-Code

اشترانکوه، رشته‌کوهی در شرق استان لرستان و از غرب به شهرستان دورود، از شمال به شهرستان ازنا و از شرق و جنوب به شهرستان الیگودرز محدود می‌شود. بلندترین قله این رشته‌کوه به نام سن بران ۴۰۲۴ متر بلندا دارد. این رشته‌کوه سرچشمه یکی از سرشاخه‌های رود دز به نام ماربره است که در دوره کوهزایی جدید ایجاد شده‌است. این کوه از جمله کوه‌های جوان می‌باشد که در حدود ۳۰ میلیون سال پیش ایجاد شده است. قله‌های بلند و پر برف، دره‌های ژرف و طولانی، رودهای دائمی، پوشش گیاهی و جانوری بسیار متنوع، روستاهای کوهپایه‌ای از جمله ویژگی‌های اشترانکوه می‌باشد که به سبب بلندی در شعاع ۱۰۰ کیلومتری به خوبی پیدا است. گفته می‌شود نام آن به سبب وجود قله‌های ۸ گانه که هر کدام بلندتر از ۴۰۰۰ متر می‌باشد و مانند کاروانی از شتر به ردیف قرار گرفته، به شترکوه و یا اشترانکوه معروف گشته‌است.

برنامه با هماهنگی کوهنوردان خوب ازنا طبق اعلام قبلی در روز 21 ام آذر ماه ساعت هشت صبح از ازنا شروع شد .بعداز طی مسافت نیم ساعته به نیروگاه که محل پارک ماشینها بود رسیدیم و پس از آماده شدن همنوردان ساعت ساعت 9 پیمایش آغاز شد، بعد حدود یک ساعت و نیم کوهپیمای در مسیری کم شیب به آخرین چشمه ی مسیر (چشمه الیاسی) رسیدیم بعد از برداشتن اب و کمی استراحت شروع به حرکت کردیم مسیر را از پشت چشمه رو به بالا با شیب ملایم ادامه دادیم تا جای که از اولین دره سمت راست خود عبور کرده و به دره دوم رسیدیم از دره دوم تا انتهای دره بالا رفته که در بالای ان قله کول جنون را در مقابل خود مشاهده میکنید از انجا یال سمت راستی را با شیب ملایم تا زیر یال قله (تیرکستانه) که در ارتفاع 3100 قرار دارد و محل زدن کمپ می باشد ادامه دادیم.

در ساعت 1:50 شروع به زدن کمپ کردیم از آنجا شیب تند اغاز مشود. ساعت شش صبح صعود را اغاز کردیم، بعد از پیمودن مسیر های پرشیب و پرخطر در ساعت 9 به قله تیرکستانه صعود کردیم بعد از کمی استراحت به طرف قله فرعی پیارو حرکت کردیم. در ساعت 9:40 دقیقه به قله فرعی پیارو رسیدیم.

برای صعود به قله اصلی باید قله فرعی را پایین رفته و سپس یال باریک و بسیار خطر ناک را بالا رفت یال قله در بیشتر جاها به حدی باریک بوده که نمیتوان بر روی ان حرکت کرد و برای صعود از ان نیاز به طناب و کار تیمی میباشد. بهتر است که به صورت تیم های دو یا سه نفره ای طناب و ابزار مناسب صعود شود ، به همین دلیل تصمیم گرفته شد اقای داود رضایی ، علی غریبی و من به قله اصلی صعود کرده و دیگر دوستان در همین جا صعود را به پایان ببرند، بعد از پایین رفتن از یال قله فرعی به یال قله اصلی رسیدیم یال یخ زده و بسیار باریک بود. علی غریبی که مسیر را قبلا صعود نموده بود جلودار بود داود رضایی نفر دوم و من پشت سر انها شروع به صعودی دشوار و خطر ناک نمودیم.

در ساعت 11:10 دقیقه موفق به صعود قله اصلی شدیم باد بر روی قله شدید بود، بعد از گرفتن عکس یادگاری در ساعت 11:15 شروع به فرود کردیم و در ساعت 14:05 به کمپ رسیدیم.

البته قابل ذکر است که اکثر تیم ها قله فرعی را به عنوان قله اصلی میدانند و حتا بر روی قله فرعی سنگ چینی با نشانی قله بنا نهاده اند قله اصلی از قله فرعی مرتفع تر بوده و دارای دو قله نزدیک به هم بوده که در پشت ان قله دیگری وجود ندارد.

نکات مهم:

1_ برای صعود به قلل اشترانکوه در فصل زمستان داشتن کرامپون کیسه خواب زمستانه کلنگ کفش دو پوش یا تک پوش سنگین خوب همراه داشته باشید.

2_ به علت اینکه بیشتر قله های اشتران کوه جان پناه ندارن و کوهستان کاملا خطر ناکی میباشد همراه خود چادر با مشخصات فنی بالای 4000 متر همراه داشته باشید.

3_ بهتر است از کوهنوردان محلی راهنما بگیرید.

با تشکر از دوستان خوب که در این صعود همراه ما بودند .

عکس و گزارش از فرشاد پولادی

نکات مهم:

3_ بهتر است از کوهنوردان محلی راهنما بگیرید.

با تشکر از دوستان خوب که در این صعود همراه ما بودند .