جستجو
فیلتر ها
بستن

قله پیرزن کلوم شهریور 93

منطقه: شمیرانات _ تهران تاریخ اجرای برنامه: 1393/06/21 تعداد همنوردان: 2 نفر سرپرست: آقای اسداله نصیری

QR-Code

به نام آفریننده ی کوه ها

برنامه ی پیرزن کلوم آخرین برنامه ی شش ماهه ی اول سال 93 بود که در تاریخ تعیین شده توسط دو نفر از اعضای گروه (آقایان ارسلان قلی پور و نصیری) برگزار شد که علاوه بر این قله، موفق به صعود قله ی هم همن نیز شدیم. از آن جایی که یکی از وظایف مهم سرپرستان قبل از اجرای برنامه جمع آوری اطلاعات، شرایط مسیر، منطقه و نیز ثبت نام از افراد می باشد این موارد به خوبی انجام شد. از یازده تماس تلفنی پنج نفر بعلت نداشتن مدرک کوهپیمایی مقدماتی از شرکت در برنامه منع و برای شرکت در دوره کوهپیمایی مقدماتی تشویق شدند و چهار نفر دیگر از دوستان نیز یک روز قبل از برنامه انصراف دادند. برای اجرای برنامه از سایت هواشناسی هوای منطقه ی رودبار قصران به طور مرتب در طول هفته رصد شد و گزارشات و نقشه های مسیر مورد بررسی قرار گرفت. دمای هوا بین 10+ تا 17+ و سرعت باد بین 5 تا 20 کیلو متر در ساعت پیش بینی شده بود که نوید یک صعود لذت بخش را برای ما به ارمغان داشت. اما نکته ی مهم شیب مسیر بود که با توجه به نقشه ی توپوگرافی منطقه رودبار قصران و به ویژه سه قله ی مهرچال، پیرزن کلوم، هم هن قطعا با شیبی بین 10 تا 50 درجه در طول مسیر روبرو خواهیم شد که این موضوع می توانست بر روند کلی برنامه تاثیر خوبی نداشته باشد

برای رسیدن به روستای امامه بالا از روستاهای توابع رودبار قصران که جزو مناطق شمیرانات استان تهران می باشد بهترین مسیر برای ما که از اسلامشهر حرکت می کنیم، اتوبان امام علی(ع) و همت از طریق اتوبان آزادگان می باشد که ما را پس از یک ونیم ساعت به این منطقه می رساند. برای رسیدن به روستای امامه شما می توانید از سایت های مختلف و نقشه های مختلف به راحتی راه های رسیدن به آن را به دست آورید که من به علت طولانی نشدن گزارش ناگزیرم برخی از مطالب را به عهده خواننده بگذارم و مطالب را به طور خلاصه ارائه نمایم

نکته مهم درباره روستای امامه این که اگر از سمت تهران حرکت کنیم، پنج کیلو متر مانده به فشم، سمت راست جاده می توانید از طریق یک جاده ی خوبی که تازه آسفالت شده و با طی تقریبا 8 کیلومتر خود را به این روستا برسانید. فقط فراموش نکنید که روستای امامه شامل امامه بالا و پایین است که مبداء ما برای کوهنوردی روستای امامه بالا می باشد که با ورود به روستا از طریق خیابان 25 متری مهرچال به روستای امامه بالا می رسید. این روستا در ارتفاع 2111 متری قرار دارد که مهم ترین مشخصه آن وجود یک قلعه به نام قلعه مازیار می باشد

انتهای خیابان 25متری مهرچال پیچ تندی وجود دارد که ظاهرا مسیری است که به امامه پایین متصل می شود. به این منطقه از روستا باغ تنگه گفته می شود که ما خودرو آقا ارسلان را در آن جا پارک کردیم. ظاهرا منطقه ی پر رفت و آمدی است و امنیت دارد

ما که ساعت 5:25 از سرنوری راه افتادیم و ساعت 6:50 به روستا رسیدیم منتظر بودیم با رودخانه ای در نقطه ی باغ تنگه مواجه شویم ولی به خاطر این فصل سال تنها با نهر کوچکی مواجه شدیم که از سمت چپ جاده به سمت جنوب و روستا درجریان بود. روبروی ما نیز صخره ها ی بزرگ با درختانی بلند و سرسبز و چند قهوه خانه دیده می شد

مسیر کوه پیمایی ما از کنار نهر آب و البته بستر یک رودخانه ی بی آب در جهت خلاف آب نهر کوچکی که جاری بود، از کنار دو تیر برق و یک ترانس برق که در مبداء ورودی تنگه قرار داشت، راس ساعت 7 آغاز شد. پس از صد وپنجاه قدم به یک دوراهی و آب بند رسیدیم که مسیر سمت چپ و یا بهتر است بگوییم مسیری که بستر رودخانه بود را باید می پیمودیم. ظاهرا در برخی گزارشات مسیر سمت راست نیز ثبت شده است که متاسفانه قطعا به بن بست خورده و ناچارند با دست به سنگ شدن خود را به مسیر پاکوب برسانند که خطرات خاص خود را خواهد داشت و نکات ایمنی خاصی را می طلبد یا ناچارند مسیر رفته را برگشته و به دره سمت چپ بیایند که این جا نیز در گزارشاتی خواندم برخی دره سمت چپ را نیز تا انتها به امید پیدا کردن پاکوب طی می کنند که به بن بست برمی خورند! نتیجه از مطرح کردن این موارد این که در ابتدای ورود به تنگه باید دقت و توجه لازم داشته باشیم تا مسیر پاکوب را پیدا کنیم که این مهم برای ما به خاطر داشتن مسیر جی پی اس قابل دسترس بود.مسیر کوه پیمایی ما از کنار نهر آب و البته بستر یک رودخانه ی بی آب در جهت خلاف آب نهر کوچکی که جاری بود، از کنار دو تیر برق و یک ترانس برق که در مبداء ورودی تنگه قرار داشت، راس ساعت 7 آغاز شد. پس از صد وپنجاه قدم به یک دوراهی و آب بند رسیدیم که مسیر سمت چپ و یا بهتر است بگوییم مسیری که بستر رودخانه بود را باید می پیمودیم. ظاهرا در برخی گزارشات مسیر سمت راست نیز ثبت شده است که متاسفانه قطعا به بن بست خورده و ناچارند با دست به سنگ شدن خود را به مسیر پاکوب برسانند که خطرات خاص خود را خواهد داشت و نکات ایمنی خاصی را می طلبد یا ناچارند مسیر رفته را برگشته و به دره سمت چپ بیایند که این جا نیز در گزارشاتی خواندم برخی دره سمت چپ را نیز تا انتها به امید پیدا کردن پاکوب طی می کنند که به بن بست برمی خورند! نتیجه از مطرح کردن این موارد این که در ابتدای ورود به تنگه باید دقت و توجه لازم داشته باشیم تا مسیر پاکوب را پیدا کنیم که این مهم برای ما به خاطر داشتن مسیر جی پی اس قابل دسترس بود.ساعت 8:25 پس از طی 25 دقیقه از محل استراحت اول در ارتفاع 2703 متری با طی تقریبا 670 متر مسافت به محل مناسبی برای صرف صبحانه رسیدیم که جا ی پرپایی یک چادر زیر پای ما وجود داشت. وضعیت شیب بین استراحت اول و این نقطه در حدود بین 15 تا 30 درجه متغیر بود

پس از صرف صبحانه به مدت 15 دقیقه در حالی که ساعت 8:40 دقیقه را نشان می داد به راه افتادیم و پس از 50 دقیقه زمان ساعت 9:25 دقیقه با طی مسافت 920 متر و با سرعت 4/6 کیلومتر در ساعت ،به ارتفاع 3004 متری با مختصات

N:35.92.856/E:51.61.364

رسیدیم . این نقطه چشمه ی آبی بود که می توانست برای برداشتن آب و استراحتی کوتاه به مدت 3 دقیقه مناسب باشد. شیب مسیر بین صرف صبحانه تا این چشمه بین 10 تا 25 درجه بود

به عبارتی ما پس از صرف صبحانه مسیرمان به صورت عبور عرضی در منطقه بود و ارتفاع قابل ذکری را طی نکرده بودیم و دره ای که سمت راست ما قرار داشت (همان دره سمت راست مبدأ ورودی که به تنگه که مسیر ما نبود) در حال تمام شدن بود.

پس از عبور از این نقطه به جایی می رسیم که در دید اول دو دامنه به همدیگر می رسند که از دور گویا به بن بست خواهیم خورد

پس از طی 36 دقیقه راس ساعت 10:04 با طی مسافت 1208 متر باشیب 10درجه در ارتفاع 3079 متری با مختصات

51.61.560 /E:35.93.204 N:

رسیدیم که انتهای دره ای بود که محل تلاقی دو دامنه چپ و راست محسوب می شد که از وسط این تنگه رودخانه ای به دره جاری بود

با وارد شدن به تنگه و با طی صد قدم از میان سنگ ها و شکستن چند بار از مسیر رودخانه از میان سنگ های سخت و صخره های سترگ و خنکای خاصی که مخصوص این نقطه بود با شنیدن آوای زیبای آب عبور کرده و به دشت مهرچال رسیدم. البته دشت به معنایی که همه ما در ذهن مان داریم نبود. در واقع دره ی فراخی بود که بستر یک رودخانه درآن قرار داشت و دو دامنه در سمت چپ و راست آن که یالهایی بودند برای صعود به قلل منطقه در این دشت چهار چادر مشاهده کردیم که همنوردانی از تهران شب گذشته را در این جا اتراق کرده بودند. در اوایل ورود به دشت مهر چال ، قله مهرچال و پیرزن کلوم قابل رویت نیستند اما قله ی هم هن درسمت چپ دره (درحالی که شما به سمت شمال ایستاده باشید) مشهود است. برای دیدن قله های مهرچال و پیرزن کلوم باید حداقل 100 متر به داخل دشت پیشروری کنید تا قابل رویت شوند

ما برای صعود به قله ی پیرزن کلوم پس ازطی ده دقیقه از خروجی تنگه به داخل دشت ، آهسته آهسته از سمت چپ دشت به سمت قله ی هم همن ارتفاع گرفتیم. قابل ذکر است مسیر قله ی مهرچال از سمت راست دشت با نفوذ بیست دقیقه ای با سرعت 5کیلومتر در ساعت به داخل دشت و ارتفاع گرفتن از یالهای سمت راست دشت می توان به قله مهرچال دست یافت .اما نکته ی مهم این که در انتهای دشت مهرچال عارضه ای بصورت یال وجود دارد که می تواند مسیر صعود به قله ی پیرزن کلوم باشد اما به خاطر شیب زیاد و صدمه زدن به زانوها پیشنهاد نمی شود.به همین علت ما تصمیم گرفتیم در این برنامه دو قله ی هم هن و پیرزن کلوم را صعود کنیم و این مسیر را برای بازگشت انتخاب کردیم

با ارتفاع گرفتن از سمت چپ دشت مهرچال که رودخانه ی آن این روزها نفس های آخر خود را می کشید مسیر ی که ارتفاع می گرفتیم از جنس خاکی با شیب بالای 45 درجه بود و همین امر ادامه ی مسیر ما را با کندی مواجه می ساخت اما پس از طی مدت 40 دقیقه راس ساعت 11:42 متر و طی مسافت 890 متر توانستیم 503 متر ارتفاع بگیریم و به ارتفاع 3576برسیم

با قرار گرفتن روی خط الراس منتهی به قله های منطقه، نمای زیبایی از قله های خلنو، سرکچال ها ، آبک و دیگر قلل منطقه و نیز روستاهای زاگون، آبنیک قابل رویت بودند. این خط الراس با مختصات

51.61.381 /E:3594.485 N:

می توان با عبور از روی آن ما را به قله همن هن و پیرزن کلوم و حتی مهرچال برساند

با طی مسافت 2380متر از روی خط الراس راس ساعت 13:01 با قرار گرفتن در مختصات

51.37.836 E:/35.57.006N:

به مدت 54 دقیه توانستیم قله ی هم هن را صعود کنیم. با استراحت کوتاهی به مدت 5 دقیقه ادامه ی مسیر داده تا هر چه زودتر به قله ی پیرزن کلوم برسیم. سرعت باد روی خط الراس بین 10 تا 15 کیلومتر در ساعت بود

ما پس از طی 54 دقیقه و مسافت 706متر راس ساعت 13:55 روی قله فرعی پیرزن کلوم با ارتفاع 3856با مختصات

E:51.38.426 / N:35.56.637

قرار گرفتیم. از مشخصات روی قله خرده سنگهای ریز و درشت سیاه رنگ بود که از همین سنگ ها سنگ چینی به طول یک ونیم متر درست کرده بودند و قبل از قله نیز جای مناسبی برای برپایی یک یا دو چادر به چشم می خورد که برای شب مانی نزدیک قله مناسب بود. روستای گرمابدره نیز در سمت شمال قله پیرزن کلوم قرار دارد که قابل رویت بود.

ما به علت وجود باد روی قله ی اصلی تصمیم گرفتیم همین جا استراحت کوتاهی کرده و آبی بنوشیم و از مناظر اطراف بویژه زیارت دماوند همیشه سرفراز بی بهره نمانیم و تنها برای گرفتن عکس یادگاری و سرازیر شدن از یالی که ما را به انتهای دشت مهرچال می رساند روی قله اصلی برویم که مشخصه ی آن دو سنگ چین به ارتفاع تقریبی دو متر دیده می شد

تصمیم داشتیم قله مهرچال را که با فاصله ی زمانی حداکثر یک ساعت از ما قرار داشت صعود کنیم اما با توجه به اصل تقسیم انرژی برای بازگشت و نیز عدم برخورد به ترافیک غروب جمعه ی جاده فشم از این تصمیم منصرف شدیم. هرچند ترافیک غروب جمعه ی جاده فشم همیشه گریبان مارا می گیرد که این بار نیز همین طور شد

بعد از دو صعود زیبا به قله ی هم هن و پیرزن کلوم در یک روز که تقریبا ده ونیم کیلومتر مسافت با شیب بین 10تا50 درجه را طی کرده بودیم راس ساعت 18 به باغ تنگه، مبداء مسیر رسیدیم. برای از بین بردن اسید لاکتیک های بدن بهترین روش انجام اعمال کششی می باشد که این کار را در انتهای برنامه انجام دادیم

در پایان از همکاری صمیمانه ی آقای ارسلان قلی پور به خاطر زحماتی که برای برنامه متحمل شدند بی نهایت سپاس گزارم